Krutgubben

Välkommen

Somliga människor behåller sina upplevelser för sig själva. Jag delar gärna med mig av mina och du får vara med på resan.

Tel Aviv 2017 dag 2

ResorPosted by Krutgubben 2017-11-01 07:12:51
Dagen började med en helt underbar löprunda barfota längs den långa härliga stranden.
Intog en helt underbar frukost, så långt ifrån den katastrofala i Jerusalem. Hur kan det vara så stor skillnad?

Tog sedan en lång promenad längs stranden från den nya staden Tel Aviv, grundad 1909, till det bibliska Jaffa som med sina 4 000 år är en av världens äldsta städer.

Lite fakta om Jaffa:
Staden Jaffa grundades av fenicierna som en hamnstad för cirka 4 000 år sedan. Staden nämns också i Jonas bok i Bibeln. Det sägs att det var från Jaffas hamn som Jona seglade till Tarshish för att försöka undgå Guds kallelse. Vissa anser att Jaffa fått sitt namn efter Jafet, Noahs son, som återuppbyggde staden efter det att syndaflodens vatten dragit sig tillbaka.

Jaffa är full av legender men även rik på verklig historia. Staden hamnade under feniciskt, och sedan egyptiskt, styre när de erövrade staden cirka 1400 år före vår tideräkning. Den blev dess huvudsäte för områdena öster om Sinai. I samband med att Egyptens makt minskade, övergick Jaffa till Israel under kung Salomo och blev kungadömets främsta, och enda, hamnstad mot Medelhavet. Det var genom Jaffas hamn som kung Salomo lät importera cederträ för att bygga Templet i Jerusalem.

Jaffa var länge den enda vägen till Jerusalem och staden blev därför mycket viktig under korsfarartiden, då den blev huvudhamn för kungadömet Jerusalem. Den behöll sin vikt när Palestina var en del av det turkiska imperiet och det var även via Jaffa de flesta pilgrimer tog sig till det Heliga Landet. Under den sista turkiska perioden var Jaffa inte bara en infart till Palestina utan även den största och ekonomiskt viktigaste staden i området.

Passade på att fota lite längs med vägen

Utsikten från Jaffa in mot Tel Aviv var magnifik.

Gränderna är trånga men mysiga

Från Jaffa gick vi ca 2km för att komma till basar-området Camel Market

Där åt jag en kryddstark men jättegod Falafel, handlade lite krims krams och bara njöt av skådespelet som utspelades. Där försäljarna försökte marknadsföra sina produkter på olika sätt, där kunderna ohämmat prutade m.m.

Väl åter på hotellet blev det en siesta då stordåd skulle utföras något senare...

Tel Aviv night Run hette loppet jag hade bokat och skulle motsvara vårt Midnattslopp. Lämnade hotellet ca 19:30 för att gå/jogga dom ca 3km till starten som skulle gå 20:30.

Det visade sig vara något längre än 3km så jag var framme vid starten 20:10. Där fanns ingen väg in till fållan och alla skyltar var på Hebreiska. Fick till slut hjälp och bli instruerad att springa runt så jag kom bakifrån in i fållan. Började bli lite stressad då det var närmare 30 000 personer ivägen.

Yrade omkring en stund och tog mig till slut in i fållan, men då var kl. 20:26 och 4 min till start och jag hade ca 5000 personer framför mig. Trängde mig fram i rasande fart men befann mig fortfarande i den bakre halvan när startskottet gick.

Dom framför mig tog det lugnt och tjoade och tjimmade medans jag zick zackade för fullt. Första km gick på 6:12 och det var fortfarande massor av rundningsmärken framför.

Så fortsatte det i ca 5km och loppet kändes som intervallträning med snabba rusher, gå/ lufsa. Efter 5km började leden tunnas ut men då var jag för trött för att kunna dra nytta av möjligheten att springa på.

Lite över 23 grader gjorde att jag svettade kopiöst och tröjan blev till slut dyngsur och kändes som en fångströja. Likt många drog jag av mig den och sprang med bar överkropp och kunde korsta mållinjen på strax över 45min, då med sista fem på ca 20:30.
Blev en av dom svettigaste medaljerna på många sätt

Det blev en lång extremt jobbig promenad hem där energidryck var det som fick benen att gå framåt. Stegmätaren slutade på nästan 50 000 steg gjorde i temperatur 23-29 grader, puh

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.