Krutgubben

Välkommen

Somliga människor behåller sina upplevelser för sig själva. Jag delar gärna med mig av mina och du får vara med på resan.

Jerusalem 2017 dag 1

ResorPosted by Krutgubben 2017-10-25 18:55:24

Klockan ringde den okristliga tiden 03:45 och det var bara att masa sig upp och käka frukost för att sedan rulla mot Arlanda. Detta är Stina's arbetsplats så därför blev det en Hel del stopp på vägen då hon verkade känna varenda människa som jobbade på flygplatsen längs med vår väg fram till Gate 18 och Norweigans flight mot Israel och Tel Aviv.
Resan gick snabbt, då jag hade fullt upp att redigera spellistor på Spotify och innan jag visste ordet av gick vi ner för landning. På Ben Gurionflygplatsen gick allt smidigt och vid Passkontrollen sa jag bara Tel Aviv Run så vinkades jag vidare utan ytterligare utfrågning.

Vi tog en shuttlebus som är en billigare variant av Taxi som åker när den blir full. Idag valde chauffören att åka på den väg som bara är för Israeliter trots att Palestinska bosättningar fanns på båda sidor.

Vid en av platserna utanför Ramallah kom det svart rök och där sitter det tydligen ibland Palestinska krypskyttar

Äntligen framne i Jerusalem och Hotell St. George Landmark och rastlös som en vindrutetorkare i Sverige just nu.

Drog på mig träningskläderna och sprang ett varv runt gamla stan, längs med muren.

Sist vi bodde på hotellet i mars 2014 var takterrassen stängd men nu var den öppen. Liten mysig pool med vidunderlig utsikt över staden. Slappade en stund innan det var dags att ge sig ut på stan.

Hotellet ligger bara ett stenkast från gamla stan och vi tog oss snabbt till Damascus Gate. Vi promenerade genom det muslimska området och kände oss direkt som hemma då likheten med våra favoritkvarter i Istanbul var slående.

Vi drogs sakta men säkert mot den kristna delen av gamla stan och hamnade till slut på den för kristna heligaste platsen, nämligen Holy Sepulcher church eller den heliga gravens kyrka som den heter på Svenska.

Den anspråkslösa entreen dolde den mest religiösa upplevelse jag i mitt 55-åriga liv någonsin upplevt. Vi kom precis när gudtjänsten hade påbörjats och dom otroligt gripande scenerna trollband alla som var på plats.

Då denna plats gjorde så starkt intryck läste jag på lite extra om kyrkan och detta är en sammanfattning av det jag hittade:

Den heliga gravens kyrka, även Uppståndelsekyrkan, är en kyrkobyggnad i Jerusalem. Det är den kyrka som helgats åt Kristi grav. Den ursprungliga byggnaden tillkom år 335, brändes av perserna år 614 och förstördes till stora delar den 18 oktober 1009 under den muslimske kalifen al-Hakim bi-Amr Allahs styre. Kyrkan återuppbyggdes åren 1027-1048.

Kyrkan, som byggts på en plats som finns nämnd i skriftliga källor från 300-talet, innehåller den grav som av många kristna idag anser vara Jesu, och som vid den tiden vördades som sådan. Platsen som kyrkan är belägen på, anses också av vissa vara platsen där Jesus korsfästelse ägde rum, Golgatavandringen, och i kyrkan finns reliker av det sanna korset, som enligt traditionell, äldre uppfattning är det kors som användes vid korsfästelsen.

Kyrkan är säte för patriarken av den Grekisk-ortodoxa kyrkan i Jerusalem, åt Romersk-katolska kyrkans högsta företrädare i staden, samt Armenisk-apostoliska kyrkans företrädare. Därtill används kyrkan av Koptisk-ortodoxa kyrkan, Etiopisk-ortodoxa kyrkan, och Syrisk-ortodoxa kyrkan

Kyrkan öppnas och låses av hävd av två muslimska väktare eftersom de fyra kristna grenarna inte kunnat hålla sams.

Vi åt en lättare middag bestående av falafel, hummus, bröd m.m. Då vi ändå var i krokarna gick vi till världens äldsta tatuerarstudio som heter Razzouk ink och kollade in förteckningen av dom 700 år gamla grundplåtarna. Blir nog en sväng det för en tatuering.

Ganska snart var vi framme vid slutmålet för promenaden, Western Wall.

Den mur som kallas "klagomuren" eller Västra muren är i själva verket den enda återstående delen av den mur som en gång i tiden omgav tempelområdet i Jerusalem. Det var kung Herodes som lät uppföra den här muren vid tiden för vår tideräknings början i syfte att utvidga den gård som omgav själva tempelbyggnaden. Arbetet påbörjades omkring år 20 f Kr och alltsamman stod färdigt år 64 e Kr.

Svartklädda ortodoxa judar står i vaggande, mumlande bön framför Klagomuren. De ber att de en dag ska kunna återuppföra det tempel som kung Salomo enligt judisk tro byggde på Tempelberget för 3000 år sedan.

Andra troende nöjer sig med att andäktigt vidröra de stora stenblock som är de mest symbolladdade föremålen i Jerusalem. Klagomuren är judarnas heligaste plats, och varenda liten spricka mellan stenarna är fullproppad med små vikta papperslappar; böner till ­Jahve – Gud – om bot från sjukdom, framgång i yrkeslivet eller tur i kärlek. Varje år plockas en miljon små böne­lappar bort från muren och grävs ned i helig mark.

Klagomuren är öppen för alla, men alla besökarna måste först gå igenom en ”flygplatskontroll” med metalldetektor och genomlysning

Trött efter en hård resdag satt jag och spånade på vad dessa herrar kunde ha i sina tankar.

Jag är inte jättenöjd med frisyren, men ändå....

Nu är det färdigklagat för idag....

Var tusan ställde jag bilen?

Fler förslag??

• Comments(0)

Fill in only if you are not real

The following XHTML tags are allowed: <b>, <br/>, <em>, <i>, <strong>, <u>. CSS styles and Javascript are not permitted.