Krutgubben

Välkommen

Somliga människor behåller sina upplevelser för sig själva. Jag delar gärna med mig av mina och du får vara med på resan.

Sommaren är kort

ResorPosted by Krutgubben 2017-08-31 18:23:49

// Tomas Ledin

Sommaren är nu över på riktigt eller? Imorgon är det första september och för mig känns själva datumet som höst.
Fler hösttecken som jag märkt är att det är mörkt tidigare och betydligt kallare när jag springer på morgonen. Dags att att plocka fram dom långa tightsen, långärmade tröjor, mössa och löparhandskar.

Om jag ska summera min sommar så har den precis som för dom flesta gått alldeles för snabbt, det känns som det inte var länge sedan det var 1:a juni och man hade hela sommaren framför sig.

Jag har ändå hunnit med 1 vecka i St: Petersburg med bl.a 10km löpning under festivalen White Nights
Några dagar i Geiranger, Norge med massor med härlig naturupplevelse i "vårt paradis"

En roadtrip som startade i moll och slutade i dur. Första stopp var Eskilstuna och Eskilstuna by night.
Fortsatte dagen efter i Lysekil och Musselloppet
Efter några sköna dagar i Lysekil med omnejd begav vi oss till Ullared
Dagen efter blev det Guldvakning utanför Vetlanda.
Nu begav Vi oss till Båstad för några dagar omkring Bjärehalvön
Tiden i Båstad avslutades med Prinsens minne i Halmstad
Så lång gick allt i dur. Vi åkte till Malmö för några sköna dagar vid havet och umgås med släkt och vänner.

Då hände det, ryggen låste sig och ett års dröm gick i kras.
Jag hade tränat i 1år för att prestera på Veteran-SM i Karlskrona och skadade mig 4 dagar innan start. Ett av mitt livs tuffaste ögonblick men vad ska man göra, bara att ta nya tag.

Hur har din sommar varit?

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1808

Vägen hem från St. Petersburg

ResorPosted by Krutgubben 2017-07-10 07:31:35
Gick upp redan vid kl. 06:30 och stack ut och sprang en återhämtningsrunda. Dom enda som inte kinesade var jag och......
Frukosten smakade extra gott efter löpningen. Att servera Rysk Champagne till frukost är i mitt tycke lite magstarkt, men det fanns dom som drack.
Vi fick lämna Ryssland med att BARA visa passet 2ggr, har dom börjat slappna av???

Tågresan till Helsingfors gick smidigt på det hypermoderna tåget. Gick sedan långsamt bort mot Viking Line för avresa mot Sverige.

Båtresan blev en eufori i frosseri men det var det värt, man måste få unna sig ibland för att orka med vardagen.

Vårt slutgiltiga omdöme om resan till St. Petersburg är följande:

Att ta färja och tåg kan vi rekommendera om man inte är stressad då resan tar 24 tim i anspråk enkel resa. Finlandsbåtarna är trevliga och den här årstiden då man kan sitta ute och se skärgården passera förbi. God mat, spel och dobbel, finsk karaoke ger en extra guldkant på båtresan.

Tågresan mellan Helsingfors och St. Petersburg tog 3 tim med hypermodernt tåg och rymligt med plats.

Till skillnad mot flyg hamnade vi mitt i stan med 2 stationer med tunnelbanan för att komma till hotellet.

Vårt hotell var av absolut toppklass och hyfsat nära till allt.

Det mesta var något dyrare än vi mindes från förra året. Vi lyckades dock hitta båda billiga marknader och prisvärd kost så vi är nöjda

Vi hann utforska alla de sevärdheter vi ville både till fots, med båt och genom en 3-tim personlig guidning som ingick i vår resa. Den kulturella delen blev vi därför också nöjda med.

En av anledningarna till resan var att jag och Stina ville springa en löptävling på 10km. Vi gjorde båda resultat som vi är stolta över så det sportsliga är. Vi också nöjda med.

Summa blir 9 rubel av 10 och det enda som gjorde att det inte blev full pott var de begränsade möjligheterna till träning utomhus i centrala delarna av staden.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1788

St. Petersburg dag 3

ResorPosted by Krutgubben 2017-07-09 18:34:22
Förutom att springa lopp. (se separat blogg) hann vi med en hel del annat.

Vi kom hem ca 10:30 från loppet och frukosten på hotellet var fortfarande öppen. Yeees skrek vi i mun på varandra och åt med god aptit.

Efter frukost blev det dusch, ja vi gick till frukostmatsalen i våra överdragskläder.

Efter lite facebookande var vi ute på stan igen.

Vi började med att återse den fantastiska "kyrkan på blodet" Förstår verkligen varför den är stadens mest besökta turistattraktion.

Njöt en stund av atmosfären och inandades historiens vingslag.
Blandat med moderniteter

Promenerade sedan över till stans stora marknadsområde där ingenting var äkta vara, men vem bryr sig. Konstig nog nästan inga turister på platsen utan nästan enbart ryssar som handlade.

En bärkasse senare hoppade vi på en flodbåt och åkte på en timmes rundtur

När det gäller maten har vi en del synpunkter. På dom vanliga restaurangerna där flertalet turister äter är priserna relativt höga, portionerna pyttesmå, väntetiden lång och det värsta av allt, man får inte in maten samtidigt.

Av en ren händelse hittade vi ett kanonhak i närheten av hotellet. Billig mat, god mat, rejäla portioner och maten serveras direkt utan väntetid. Nu har vi ätit där 3ggr och aldrig betalt mer än 25 kr och varit mätta och jättenöjda. Vi har heller aldrig sett en turist där.
Nöjd Stina äter mustig rysk soppa för 14kr

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1787

St. Petersburg dag 2

ResorPosted by Krutgubben 2017-07-08 16:41:40

Åt frukost något senare och vilken kaos det var. Saknades det kaffekoppar, hämtade dom en i taget, fast vi var 4-5st som stod i kön till kaffet, likadant med tallrikar, bestick m.m. Det som man i Sverige fixar på en person behövdes det 4st i Ryssland.

Efter frukost begav vi oss ner i tunnelbanan som på grund av stadens geologiska egenskaper är en av de djupaste tunnelbanesystemen i världen. Varje natt stängs tunnelbanan för mindre reparationer.

Stationen Avtovo räknas som den vackraste och kan jämföras med några i Moskva.

Vi åkte till stationen närmast Isak-Katedralen och gick sista biten. Katedralen är stadens största kyrka och dess kupol innehåller över 100kg guld.
Vi gick upp för de 300 trappstegen till katedralens kolonnad
Där fick Vi en perfekt utsikt över staden.
Efter besöket fick Sverige's fiende no:1, Peter den store, någon timme av vår uppmärksamhet.
Vi började med att gå till statyn
Då det är festival i stan pågick här olika evenemang typ militärparader,tal m.m.
Peter den store skapade en väl fungerande armé och en skärgårdsflotta som omgående blev ett hot mot det svenska Östersjöväldet. För Peter den store var Nederländerna en stor inspirationskälla, när han år 1703 lät anlägga sin nya huvudstad. På en ö i stadens blivande centrum uppförde han Peter Paul-fästningen som försvar mot svenskarna
Vårt nästa besök blev fästningen och dess omgivningar. Den konstgjorda stranden blev en skön vilostund för våra trötta ben.
Här satt vi på en stock och bara andades in den historiska atmosfären
Bredvid satt en ryss med den största katt vi någonsin sett
Efter en halvtimme i stillhet stördes lugnet av en närgången helikopter.
Vi gick då vidare till Peter den stores stuga
Det första Peter lät uppföra i sin nya stad var en liten timmerstuga, som i dag är stadens äldsta kvarvarande byggnad. Här föredrog den över två meter långe tsaren att bo, trots god tillgång på palats. Stugan kläddes i sten av Katarina den stora och fungerar numera som museum. Timmerstugan finns inuti stenhuset lite som ett kinderägg.
Nästan all interiör är original
Härifrån gick sedan färden hem via denna tefatsliknande tunnelbanestation med namnet Gorkovskaya
Nu laddar vi för lopp imorgon

Da svedanja

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1785

St. Petersburg dag 1

ResorPosted by Krutgubben 2017-07-07 12:19:51

Idag var det dags för vår enda organiserade utflykt i St Petersburg

Stadsrundtur med engelsktalande guide kl. 09.30 – 12.30 stod på schemat. Olga mötte oss i hotellets reception med skylten ”PETERSSON”.

Vi åkte en lyxutrustad Mercedes till bl.a. Uppståndelsekyrkan

Uppståndelsekyrkan är en kyrkobyggnad i Sankt Petersburg. Kyrkan kallas också "Kyrkan på blodet", eftersom Alexander II mördades på denna plats 13 mars 1881. Kyrkan byggdes senare till hans ära.

Sägnen sägar att det önskemål man viskar i sfinxens öra kommer att förverkligas.
Vad jag viskade? Min hemlighet, meddelar när den slår in.

När vi ändå var i krokarna passade vi på att hämta ut nummerlapparna inför söndagens tävling.
Något som Stina är världsbäst på är att hitta billiga shoppingområden. Detta låg hyfsat centralt och vi var enda turisterna.

Bilden kunde lika gärna vara från basarerna i Istanbul när Stina och river bland kläder som kostar 10kr plagget.
Att springa i centrala St. Petersburg är nästintill omöjligt. Vi fick ta tunnelbana och gå en bit innan vi hittade ett lämpligt grönområde. Skönt att bara hålla igång kroppen innan loppet.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1784

Vägen till St. Petersburg dag 2

ResorPosted by Krutgubben 2017-07-06 10:29:59

Vaknade med ett ryck, kollade klockan, 07:18, helv... Skrek jag! Insåg att jag inte försovit mig utan var på Viking Line och hade gott om tid.

Åt en god frukost utan att frossa av alla godsaker utan höll mig till beprövade livsmedel.

Vid kaj promenerade Vi över till Centralstationen för vidare transport till St. Petersburg. Döm av vår förvåning när tåget visade sig vara hypermodernt med alkt mat kan önska av en tågresa. Långt från det gamla tåg vi såg framför oss när vi bokade resan.

Visade passet 2 ggr på 30min och fick fylla i dessa mikroskopiskt små migrationspapper.
Fick fotografera och förstora för att kunna läsa ( kanske dags för en synundersökning)

Äntligen framme i S:t Petersburg, Rysslands andra största stad - den mest europeiska av ryska städer - på många sätt så orysk, anlagd för att vara fönstret mot Europa av tsar Peter den store - namnet är efter honom

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1783

Vägen till St. Petersburg dag 1

ResorPosted by Krutgubben 2017-07-05 21:27:46

Efter förra årets resa i Ryssland fastnade Vi för St Petersburg som stad. Vi började direkt efter hemkomst planera för nästa besök.

Denna gång försökte vi hitta en passande löptävling att kombinera resan med.

Efter en del letande hittade vi White Nights marathon och 10km den 9/7.

Det enkla sättet att ta sig dit vore en timme med flyg men varför göra det lätt för sig. Vi kontakta Östresor som satte ihop ett paket med båt från Stockholm till Helsingfors och därifån tåg till St Petersburg

Sitter nu på Viking Line och lyssnar på karaoke, vilket nästan är värt hela resan. Har dom ingen som helst självinsikt? Dom är så dåliga så det blir underhållning på hög nivå. Finsk folkmusik avlöstes med Elvis lookalikes.

Dök det upp någon som kunde sjunga blev det genast tråkigt.

Maten på båten var förvånadsvärt bra (eller så var det jag som var hungrig som en varg). Här är ett axplock av vad jag åt.

Eftersom jag uppfattas som hälsosam blev det inga bilder på desserten

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1782

Birka cruises run

ResorPosted by Krutgubben 2017-05-05 07:48:50

Förra året var vi 33st medlemmar från Fair trade Runners som sprang på M/S Birka och samlade in pengar till UNICEF.

Efter succén med den resan var en upprepning för mig självklar. När jag kontaktade Birka igen, var Marknadschefen där med på noterna och vi bokade in ett nytt datum 2 veckor senare på året än föregående år. Detta i hopp om något bättre väder och därmed bättre förutsättningar för löpning utomhus på en båt.

Så här såg vår logga ut för eventet.

Vi träffades på M/s Birka onsdag 3/5 för gemensam genomgång. (några saknas på bilden)

Mattias hade fixat personliga nummerlappar för eventet.

Då båtens löparbana är 193m lång och inte speciellt bred kunde inte alla 24st springa samtidigt så vi planerade in tider som passade alla och som gjorde att vi hade deltagare under hela resans 22 timmar på banan. Benny sköta all planering minutiöst, vilket bidrag till bra beläggning på banan och exakta resultat.

Totalt sprang vi i Fair trade Runners 974,84km på M/S Birka i år, Vilket motsvarar 5051 varv

Denna primära uppgiften var att samla in pengar till Barncancerfonden. Själv la jag ut detta inlägg på sociala medier och fick in 2500kr.

Idag åker jag och ett 30-tal likasinnande Åland toR (22tim) med M/s Birka. Vårt mål är att springa 1300km på båtens 193m långa löparbana. Vi samlar samtidigt in pengar till Barncancerfonden. Jag utlyser därför en tävling som går ut på att Ni swishar mig (070-6850056) 50kr (för varje 50kr köper Du en lott) och deltar i ett lotteri där vinsten är en PT-timme med mig värd 685kr. Vill just du bli tränad (läs plågad) av mig i 60min? Kl. 18:00 imorgon redovisas den (o)lyckliga vinnaren, så varsegoda Swisha på...

Totalt sätt har vi i skrivande stund samlat in 26 630kr till Barncancerfonden.

Här kommer lite blandade bilder från eventet.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1772

Vikten av rekreation

ResorPosted by Krutgubben 2016-12-17 11:32:19
När man både jobbar med träning och tränar mycket själv kan det ibland vara bra att lämna alltihop och bara ta det lugnt. Bl.a. hade jag igår en tung dag på jobbet där jag höll i 4tim gruppträning utspritt över 12tim.

Idag åkte Vi på Kryssning med Viking Line. Vi åkte tidigt imorse med den senaste båten på Östersjön, Viking Grace

blogg?ShowFile&image=1439003445.jpgVi åt en rejäl frukost direkt när vi gått ombord.
blogg?ShowFile&image=1439058551.jpgEfter frukosten hade vi bokat 2tim på båtens spa och dessa timmar var verkligen sköna. Bara att ligga i denna bubbelpool och titta på utsikten var extraordinärt.
blogg?ShowFile&image=1439058677.jpgAtt sedan sitta i en solstol och fortsätta följa samma utsikt med lite citronvatten och plommon gjorde tillvaron ytterligare snäppet bättre.
blogg?ShowFile&image=1439058704.jpgAtt efter en stund i en bastu som luktade eukalyptus ge sig en i den unika snögrottan var skithäftigt.

Framåt eftermiddagen började hungern göra sig påmind och det blev frossa på båtens buffé
blogg?ShowFile&image=1439060354.jpgSå mycket som jag åt idag har jag inte ätit på länge, men shit vad gott det var.

Paltkoman kom ganska direkt efteråt när Vi satt och beundrade utsikten.

Jag gillar att spela en del när jag åker båt, så det blev en stund framför denna resans favoritspel.
blogg?ShowFile&image=1439060628.jpgTiden på båten gick snabbt men var ändå otroligt avstressande och just att åka iväg med båt utan möjlighet att påverka resrutten rekommenderas starkt.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1726

Istanbul dag 7 - Hemresan

ResorPosted by Krutgubben 2016-11-15 06:32:14
Dags för hemresa, tänk vad en vecka går snabbt....

En personlig betraktelse efter våra 6 tillfällen i Istanbul är att terroristerna har lyckats med sin strategi att skrämma bort turister i syfte att skada Turkiet. Andelen turisterna är lägsta någonsin. Fullsatta turiststråk är i det närmsta folktomma och butiker, bazarer i turistområden stänger betydligt tidigare. Andelen poliser på gatorna är mycket större och deras vaksamhet är klart förhöjd. De flesta sevärdheterna har t.ex. Säkerhetskontroll och vi har flera gånger blivit stoppade av polis som velat titta i ryggsäck / väska

Vi störs inte så mycket av den ökade säkerheten och känner oss inte speciellt utsatta eller hotade.

Andelen kvinnor som är helt eller delvis beslöjade har ökat markant de sista 3 åren, håller Turkiet på att bli mer muslimskt? Jag förespråkar religionsfrihet så detta är bara en personlig betraktelse
Senaste modet

En annan bektraktelse är att det finns betydligt fler lösdrivande hundar och katter på Istanbuls gator och torg. Dessutom verkar invånarna vara mycket mer toleranta och vi har sett många exempel på ökad hänsyn än vi någonsin upplevt tidigare.

Vissa katter har det lyxigare än andra
Många arbetare får jobba hårt
T.o.m. skyltdockorna har ett tufft liv

Vissa har bara roligt

Vissa ord betyder någonting annat (eller?)
Vi håller fortfarande Istanbul som en av våra favoritstäder och kommer garanterat återvända inom kort.

Vi rekommender starkt alla som inte varit här att åka hit. Staden är fantastisk, människorna tillmötesgående och utbudet är enormt.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1716

Istanbul dag 6

ResorPosted by Krutgubben 2016-11-14 05:49:24

It's the final countdown

We're leaving together

The final countdown

Sista dagen i Istanbul blev en orgie i shopping från arla morgonstund till sena kvällen.

En vanlig måndag vid Galatabron, Vem jobbar, eller det är kanske det dom gör? Har aldrig sett så många fiskespön i hela mitt liv.

Nu tar vi det från början....

Sämre utsikt kan man ha till sin frukost. Blå Moskén i Istanbul är verkligen en magnifik byggnad. Har efter en vecka med denna som närmsta granne t.o.m. vant mig vid böneutrop mitt i natten, trots att det låter som om böneutroparen står inne på vårt rum.

Efter frukost gick vi till Istanbuls mest fantastiska byggnadsverk Hagia Sofia.
Hagia Sofia var faktiskt till en början en kristen kyrka då den uppfördes på 500-talet på uppdrag av Justinianus I. På 1400-talet efter det att Konstantinopel föll så blev byggnaden omvandlad till en moské.

Den turkiska landsfadern Kemal Atatürk bestämde dock 1934 att det skulle bli ett museum, vilket det fortfarande är.

En bara några sekunder i byggnaden känner man historiens vingslag och man färdas 1000 år tillbaks i tiden. Runt 900-talet ska t.om. Vikingar befunnit sig i kyrkan.
Med dagens historiska inslag avklarade blev det shopping i Europa och efter båtresa även i Asien.

Stina älskar ställen där man får rycka och slita i kläderna
Lite pinsamt blev det när det började tjuta när vi gick in i en affärer och det visade sig sitta ett larm på en tröja Stina köpt på marknaden.
På vägen hem till hotellet stannade vi till vid Starbucks och unnade oss en extra stor frappe....
Sista middagen i Istanbul blev på en takterass med magnefik utsikt över Istanbul.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1715

Istanbul dag 5

ResorPosted by Krutgubben 2016-11-13 14:15:23
Förutom att springa Istanbul 15km (se separat blogg) hann vi med en del annat
Mina fars dags presenter blev dels att gå på ett riktigt hammam i Istanbul. Det råkade bli det 300 år gamla och högst rankade badhuset. Jag får skållhett vatten över mig och när huden är mogen blir jag torrmoppad, masserad och intvålad så löddret gör underlaget halt som såpa. Min ca 150 kg massör lägger hela sin kroppvikt när han masserar och jag väntar bara på att ben ska brytas. Denna massage får tidigare idrottsmassage jag fått att framstå som smånyp. När vi äntligen var klara fick jag sitta ner i nästan 10min för att återhämta mig. Nu 1 timme senare känner jag mig pånyttfödd och en erfarenhet rikare.
Dels fick jag gå på Istanbul förnärmsta Café och käka efterrätt
Cafeét är rankar bland dom 25 bästa i världen och är ett Eldorado för den som gillar Baklava, Turkish delight eller välsmakande puddingar.

Stort tack Emma.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1714

Istanbul dag 4

ResorPosted by Krutgubben 2016-11-12 06:40:37
Morgonkaffe och sen......

Oh, oh, oh, oh, oh, sometimes I get a good feeling, yeah

I get a feeling that I never never never never had before, no no

I get a good feeling, yeah

Oh oh, sometimes I get a good feeling, yeah

Flo Ridas låt Good feeling får sammanfatta denna underbara dag i Istanbul som började med en skön löprunda längs med havet. Dagens frukost blev en repris av gårdagen, men med dubbla volymen, man blir ju svulten av att röra på fläsket :-)

Efter frukost tog vi spårvagnen till färjelägret och tog färjan till Üsküdar på Asiatiska sidan. Där bytte vi båt och åkte tillbaks till Europa och Besiktas.
Efter ca 15min promenad nådde vi dagens marknadsplats
Allt var extremt billigt och dessutom prutbart.

Jag köpte själv bra fodrade kläder av märket Jack Wolfskin till en bråkdel av priset i Sverige. Nu kommer jag garanterat inte frysa i vinter.
Vi åt en lokal inhemsk måltid till lunch. Den tillagades av en mycket trevlig men bestämd dam.
Nöjda och belåtna promenerade vi till Dolmabachepalatset.
Här stannade vi för att vila benen och dricka en kopp kaffe samtidigt som vi tittade på skådespelet som trafiken på Bosporen bjöd på.
Precis bredvid låg fotbollslaget Besiktas arena och med tanke på antalet poliser och de tillströmmande var det nog match på gång

Trötta släntrade vi in på hotellet för en stunds siesta och sedan middag på stan. Avslutade kvällen med en stor kaffe mitt emelan blå moskén och Hagia Sofia. Snacka om att känna historiens vingslag

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1712

Istanbul dag 3

ResorPosted by Krutgubben 2016-11-11 07:05:05
Vaknade imorse och inget vatten i kranen. Gick till receptionen och får svaret "no water, maybe today if we are lucky"
Köpte vatten för att klara det nödvändigaste men skänkte även som ständigt lever med vattenbrist en tanke.
Idag hade vi bestämt oss för att utforska området kring Gyllene hornet. Så vi tog oss till färjorna och betalde dom 12kr / person resan kostade.
Gyllene hornet är en vik av Bosporen i Istanbul i Turkiet. Det Bysantinska riket brukade vid belägringar stänga ute den angripande flottan från Konstantinopels hamn genom att dra en kedja över Gyllene hornet

Efter ca 30min var vi framme vid ändhållplatsen Eyüp. Där besökte vi en av världens mest heliga platser efter Mecka, Medina och Jerusalem, Eyüp Sultan moskén och Abu Ayyab al-Ansari's grav.
Varje dag besöks moskén av tusentals människor. Abu Ayyab al-Ansari var följeslagare och fanbärare till profeten Muhammed, och dog under den första arabiska belägringen av Konstantinopel runt år 670. Hans grav är Istanbuls viktigaste islamiska helgedom.
Idag var det extra mycket folk då det var fredag.
Efter besöket vid Eyüp Sultan moskén tog vi linbanan upp till Pierre Loti Coffee House, som ligger på en grönskande kulle.
Här Njöt vi av en kopp kaffe och den underbara utsikten över Gyllene Hornet.
Linbanan ger ett fågelperspektiv över Gyllene hornet under sin stigning till kaféet - 550 meter upp på bara 115 sekunder. Kaféet har fått sitt namn efter den franske författaren och poeten, Pierre Loti, som var mycket förtjust i Istanbul och skrev när han satt på detta kafé och njöt av utsikten.

Vi gick sedan tillbaks till moskeén och nu kryllade det av folk då vi kom precis vid fredagsbönen. Vi tittade på den religiösa föreställningen framför oss där folk t.o.m rullade ut den medhavda bönemattan utanför i brist på plats.

Vi gick sedan till färjelägret och tog båten samma väg tillbaks. Vi genade genom bazarområdet hemåt och där var det extremt mycket folk i rörelse.

Hemma och fungerande vatten, tjoho, vad glada vi blev. Tog en stunds siesta och drog sedan ut på stan igen.
Stina ville tvunget ner till Bazarområdet för att köpa strumpor, varför denna fredagskväll i Istanbul går under benämningen strumpracet.
Alla ni som får mjuka paket från Stina, grattis till ett par strumpor från Istanbul.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1711

Istanbul dag 2

ResorPosted by Krutgubben 2016-11-10 06:03:25
Dag 2 och dags att åka 45min spårvagn och tunnelbana för att nå expot utanför city. Vi var där några minuter efter att dom öppnat.
Säkerhetskontroll för att hämta nummerlapp, vart är världen på väg?
Då jag är medlem i Nike Running Club fick jag extra text på min tröja.
Efter att ha vandrat runt en stund och kollat vad utställarna hade att erbjuda sprang vi ca 5km tillbaka mot hotellet.
Väl hemma igen tog vi en siesta innan vi begav oss ut på stan igen. Självklart går man inte bara förbi Hagia Sofia utan att stanna upp och beundra denna ståtliga byggnad som i mina ögon är ett av historiens mästerverk.
Vi fikade på ett mysigt kafé precis vid vattnet och bara njöt av att sitta och titta på alla båtar som korsade Bosporen.
Efter att vandrat omkring och bara njutit av den ljumma kvällen började vi dra oss hemåt och intog middag på restaurangen närmast hotellet.
Jag åt en av mina favoriträtter, Iskender kebab.

Vi hade turen att vara där när en Dervish var där och dansade.'
Dervish'' är Farsi och betyder mystiker, genom sin virvlande dans söker dervishen att nå ett högre medvetande tillstånd. Sufismens mål är själens förening med det gudomliga genom den snurrande dansen släpper man alla världsliga band vilket ger själen frihet och förbereder den inför mötet med det gudomliga. När de dansar riktar de ena handen mot himlen och andra mot jorden på så vis transfererar dervisherna det gudomliga till alla på jorden.

Stället vi satt på är känt för sina vattenpipor och efter en stund var det rena Londondimman på stället så då lättade vi och drog oss mot hotellet.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1710

Istanbul dag 1

ResorPosted by Krutgubben 2016-11-09 13:47:14
Äntligen på plats i en av våra favoritstäder. Efter förseningar, utebliven transfer blev det tunnelbana 19 stationer istället. Men vad gör väl det, vi har ju SEMESTER och inga tider att passa. Hotellet som vi alltid bor på har fått nya ägare och fräschat upp rummen rejält men utsikten är densamna, blå moskén på ena sidan och Bosporen på andra.
Flygresan gick alldeles förträffligt och vi hade 3 säten var som vi utnyttjade till max.
Vi var framme vid hotellet ca 15:00, checkade in och gav oss ut på stan igen. Vi styrde kosan mot området Fetih som för dagen stod värd för en av dom större och bästa marknaderna i Istanbul.
Lite orolig blev jag av Stina's frågor av typen. Hur många kg får bagaget väga? Hur mycket vägde våra väskor på hitvägen? Hennes ansiktsuttryck när hon insåg att differensen är 29kg gjorde mig skräckslagen.
Halvvägs till marknaden stannade vi och en traditionell Turkisk måltid inkl hemgjord Ayran som smakade gudomligt gott.
Vi lämnade mätta och belåtna och bara 75kr fattigare. Ca 10min senare var vi framme vid marknaden.
Precis som jag trodde blev Stina som en annan människa och shoppade loss.
Jag fick stärka mig med starkt Turkiskt kaffe för att orka hänga med det höga tempot
Väl hemma på hotellet satt vi en stund på hotellets takterass och bara njöt av att vara i Istanbul.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1709

You've got mail

ResorPosted by Krutgubben 2016-10-31 19:49:44
Fick idag detta mail från vårt bokde hotell i Istanbul

Hello Mr. Joakim

Hope you are fine… ı saw you reservation for 6 night… i just interesting you definitely will come or no and we must reserve transfer for you?

Best regards

Ska man bli orolig?

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1705

Roadtrip Söderåsens Nationalpark

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-29 21:18:42
Idag blev Vi och Filips mamma Carina utbjudna till Söderåsens Nationalpark av Emma och Filip. För mig och Stina var det oupptäckt mark så vi visste inte vad vi kunde förvänta oss.
Vi utgick från Skäralid och gick gul slinga. Området var väldigt kuperat och i området finns Skånes högsta punkter.
Med vidunderliga utsikter
Med väl underhållna leder
Ett med naturen...
Vilken natur, wow, bilden tagen från en vanlig Iphone5

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1670

Roadtrip - Malmö

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-28 13:21:02
Efter ett kortare stopp i Höganäs var Vi så framme i Malmö.
Vi checkade in på hotell Jörgen Kock, där vi hade möjlighet att bo för det presentkort på Ticket som jag fick i våras.

Gick ner och testade gymmet som ligger i anslutning till hotellet. Nordic Wellness Centralen var en positiv överraskning med bra utbud, fräscha lokaler och ny utrustning
På kvällen bjud Emma och Filip på en gudomligt god veganmiddag, tack tack

Dagen efter åkte Vi till Bulltofta motionsområde och tränade lite på utegymmet.
Annars präglades dagen av träning då jag är med i en utmaning där man ska springa / gå lika många kilometer som dagens datum. Fick slita ont för att få ihop dagens 28km
Imorgon fredag blir det en utflykt till söderåsens Nationalpark

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1669

Roadtrip - Kullaberg

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-27 09:05:43
Efter vår mellanlandning i Falkenberg fortsatte Vi mot Skåne och slutdestinationen Kullaberg.

På vägen dit åkte vi upp till den otroliga utsiktsplats utanför Båstad.

Efter en bilresa med vackra naturupplevelser anlände vi till vårt hotell, Kullabergs Wärdshus vid kl. 14:30
Efter att ha lastan in väskorna begav vi oss till fots upp till den välkända Kullens Fyr.
Hela området bestod av branta klippor och man vi nästan vara bergsklättrare för att ta sig runt. Stina lyckades med den bedriften trots öm hälsena, imponerande....
På kvällen parkerade vi bilen och gick igenom skogen via branta backar upp till platsen för Kullamannens grav.
För den som inte känner till Kullamannen så var det en läskig serie på TV som skrämde oss barn på den tiden. Alla födda omkring 1955-1965 har minnen av denna.
Åkte tillbaks till hotellet och summerade en innehållsrik dag som började i Ullared och via Falkenberg slutade i Kullaberg

vaknade upp av ljudet från en gräsklippare vid ca kl. 05:30 och blev påmind om att vi bodde vid Mölle golfbana.
Efter frukost gav vi oss ut på nya äventyr i omgivningarna. Vi började med att gå till Ablahamn
Härifrån utgår många dykare som fridyker omkring naturreservatet.
Stina som dagen till ära fyllde år började genast testa att klättra i dom branta klipporna.
Efter en stund här gick vi ca 1km till Josefinlust som är en ravin med badplats och flera grottor.
Här klättrade Vi upp till utsiktspunkten där vi sedan satt och bara njöt av utsikten.
Rullade sen mot Malmö, fortsättning följer......

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1668

Roadtrip - Falkenberg

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-27 08:47:31
Nästa stopp på vår tripp blev Falkenberg och vår favoritstrand Skrea.

Vi promenerade

Sprang barfota på stranden

Lite siesta efter maten innan vi rullade vidare mot Mölle

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1667

Roadtrip - Ullared

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-26 07:31:42
Efter 8 dagar i Skottland och helgen i Bollnäs / Söderhamn var det så dags för sista veckan av semester.

Vi startade på måndagen redan kl. 04:30 med att rulla till Kungsbacka (strax söder om Göteborg) för att hälsa på vännerna Ann och Anders.

Senare blev det 1 timmes bilfärd till Ullared där Vi checkade in på hotellet och bara slappade en stund innan vi gick in på Varuhuset.
Det vackra vädret bidrog till att trängseln var något mindre än normalt men det var fortfarande förvånandsvärt mycket folk.

Efter en god natts sömn stack jag iväg på en löprunda tidigt på morgonen. Regnet duggade lätt och det var skönt att bara kravlöst springa utan tidtagning.

Vi gick in en sväng på varuhuset men det blev inte mycket handlat. Lite mer folk pga det dåliga vädret.

Nu går trippen vidare till Falkenberg

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1666

Skottland 2016 - Summering

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-19 22:35:10
Både jag och Stina avskyr värme och skulle därför aldrig kunna tänka oss att åka på en solsemester. Våra ledigheter på sommaren har vi tillbringat på ställen där vädret har varit kallare än hemma i Sverige. Vi har varit mycket i Norge men även i Österrike, Skottland, Färöarna, Island och Svalbard sista 15 åren.

I år planerade vi först för en bilsemester i Norge men fick inget kontakt med ägaren till den stuga vi brukar hyra i Geiranger. Då planerade vi om och fastnade för Skottland. Vi bokade flyg till Edinburgh och sedan hyrbil. Utifrån detta ritade vi upp en rutt som blev Stirling, Fort Wiliam, Isle of Skye, Fort Augustus och slutligen Edinburgh.

Förutom ett spontanbesök i Inverness där vi bodde för 3 år sedan, höll vi oss till planen.

Totalt körde vi 760 miles (1216km)på våra 8 dagar i landet. Vi var jättenöjda
med den Opel Mokka vi tilldelades istället för den Hyundai I30 vi hade förbokat.
Vänstertrafiken förvirrade i början och man fick tänkta till lite extra vid rondeller och vissa utfarter. Körde på fel sida några gånger, men Stina hann skrika "Va, fan gör du" innan någon olycka hann inträffa.

Oftast var sikten så här här.

Med ibland så här
så här...
Eller så här....
På Isle of Skye var det nästan bara s.k. Single track roads och i början var vi livrädda för dessa och tyckte oss se döden i vitögat mer än en gång. Efter ett tag blev vi vana och blev lika tuffa som de infödda och då blev resorna mer av en adrenalinkick som man gärna ville ha mer av.

Första stoppet Stirling blev en väldigt positiv upplevelse, då Vi bara såg staden som ett lagom stopp på vägen till Fort William. Hade Vi vetat att den var så intressant hade vi nog stannat någon dag till här.
Andra stoppet Fort William var en liten gullig by där allt handlande om bergsbestigning. Dom omkringliggande bergen är Storbritanniens högsta och väldigt välbesökta, ett riktigt eldorado för den som vill ha fysiska utmaningar.
Tredje stoppet Isle of Skye hade vi stora förväntningar på. Dessa infriades med råge, wow-faktorn var stor här. Stora delar av landskapet var som taget ur en sagoberättelser med mysiga kullar, magnifika vattensystem, ovanliga klippformationer m.m.
På väg tillbaks från Isle of Skye gjorde vi ett spontanbesök i Inverness för lite shopping.
Sista stoppet var i huvudstaden Edinburgh där allt var raka motsatsen till vad vi upplevt tidigare dagar. Det var varmt, mycket trafik och människor, vilket gjorde detta besök stökigt.

När det gäller maten fanns det en hel del att önska jämfört med priser och utbud i Sverige.
Frukosten som serverades var oftast traditionell skotsk, men vi tog bara Gröt, ägg, bacon och toast
Favoritlunchen var bakad potatis med fyllning av tonfisk
Bästa middagarna åt vi i Fort William där det låg en restaurang som hette Free. Dom höll låga priser med bra varierat utbud. Förutom grundutbudet hade dom ett nytt tema varje dag. Vid våra tillfällen där åt vi Indiska grytor och Amerikanska hamburgare.
Sista kvällen i Edinburgh firade vi lite extra och gick på TGI Fridays med efterrätt på Starbucks.
När det gäller träning hann jag inte med att springa varje dag som jag hade satt som mål, dock hann jag med följande:
På avresedagen blev det en tidig tröskel på 5km
Nästa dag blev det en lugn morgonrunda i Stirling
Sen blev det upphåll dag 3 då vi istället vandrade i berg. Dag 4 blev den en halvsnabb runda i Fort williams.
Dag 5-7 hade sådan oväder att det var helt omöjligt att vara utomhus mer än kortare stunder, varför löpning var uteslutet. Därför blev det istället ett rejält långpass på avresedagen i Edinburgh
Funderar Du på att åka till Skottland? Gör det, men tänk på följande: skippa badkläder, packa hellre extra regnkläder, förboka hyrbil och hotell (med möjlighet att omboka). Minimera upptagningsområdet istället för att flänga omkring med bilen. Minst 1 adapter för brittiska eluttag. Skovärmare hade vi glömt och fick gå med blöta skor. Kaffe är väldigt dyrt så ta med termos och fyll den på morgonen.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1664

Skottland dag 8

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-19 07:09:18

Googlade på löprundor och fick upp denna utmaning, tror Ni jag kunde motstå?
If you’re a runner and you’re in Edinburgh you have to go all the way to the top at Arthur's seat, I’m sorry but there are no excuses! It’s only a short distance, 7 miles .(11,2)km) from the start to the top and back, but sharp! The views are worth the lung busting effort to the top and you can really have some fun on the way down.

Arthur's seat

Start kl. 06:28

Kl. 07:07, jag ser backen
Kl. 07:32, Pust stön, framme. Edinburgh ligger nedanför mina fötter
Kl. 07:59, klar med uppdragen men fortfarande pigg i benen. Tog en extrarunda upp till stadens mest fotograferade viewpoint Capitol Hill.
Åter på hotellet kl. 08:25 med nyinköpt frukost i handen, bra start på dagen.

Då vi inte skulle lämna tillbaks bilen förrän 13:00 åkte vi en sväng i Edinburgs utkanter. Råkade åka förbi ett köpcentrum där Vi hittade denna butik.
Om jag handlade något? Självklart, ett par snygga löparshorts inhandlades.

När vi åkte nere vid hamnen såg vi en båt utrustad med detta, någon som vet vad utrustningen ska användas.
På väg ut till flygplatsen hittade vi inte en enda mack och åkte ända ner till hyrbilscentret och vände. Åkte en sväng till utan att lyckas och åkte tillbaks till hyrbilscentrat igen då vi började komma i tidsnöd. Servicekillen på centrat var en riktigt reko skotte, då han berättade att dom kunde tanka till dubbelt pris eller så kunde kan justera vår inlämningstid och så kunde vi åka till.en mack som vi fick karta till. Vi stack givetvis iväg och tankade enligt anvisningarna och var tillbaks inom 15min, nöjda med att ha sparat 350kr. Det finns hopp om mänskligheten när man får uppleva denna typ av vänlighet.

Flygresan gick utan anmärkningar och när Du läser detta sitter vi hemma i soffan och dricker kaffe och äter några mariekex med bregott. Imorgon kommer en summering av vår resa till Skottland, där Stina kommer lägga in sina aspekter på berättelsen.

• Comments(0)//blogg.krutgubben.net/#post1663

Skottland dag 7

ResorPosted by Krutgubben 2016-07-18 17:07:33
Ställde klockan att ringa redan kl. 06:15 för att komma iväg strax innan kl. 07:00. Varför, under Du säkert. Jo, vi ville komma till Edinburgh så tidigt som möjligt för att hinna spendera så mycket som möjligt i denna mytomspunna stad.

Vi tog oss ner på ca 3tim istället för 5tim det tog när vi åkte upp till Highlands. Att det gick så mycket snabbare berodde på att vi valde större vägar istället för dom normala turistvägarna.

När vi startade vår resa i morse hade vi 11 grader, regn och blåst. Denna bild symboliserar ganska bra våra sista 4 dagar i Skottlands högländer.

På vägen ner stannade vi vid en minnesplats för avlidna kommandosoldater.

Detta brobygge åkte Vi förbi någon mil innan Edinburgh.
Väl framme i Edinburgh parkerade vi bilen i City och bekantade oss med staden. Värmen och alla människor gjorde att vi kände oss obekvämma och nästan längtade tillbaks till regn, rusk och stillhet.
På ren instinkt lyckades Stina blixtsnabbt hitta en av dom högst prioriterade besöken i staden.
Nya klipp inhandlades och t.o.m. Jag lyckades få med mig en trasa därifrån.
Denna häftiga blomsteruppsättning som fungerade som riktigt häftig var betydligt mer spektakulär i verkligheten.
Äntligen, efter en vecka i Skottland fick vi se och höra någon som spelade säckpipa.

På kvällen avslutade vi veckan i Skottland genom att käka gott på TGI Fridays och dricka Frappe på Starbucks. Mmmmm
Blir nog till att springa en sväng imorgon bitti innan vi flyger hem.....